دندان درد

دندان درد (درد دندان) به دلیل چه عواملی ایجاد می شود؟

دندان درد به دلایل مختلف ممکن است ایجاد گردد از جمله پوسیدگی دندان ، بیماری لثه ، شکستگی دندان ، حساسیت دندان ، عوامل غیر دندانی مانند استرس و بیماری قلبی.

۱- پوسیدگی دندان : شایع‌ ترین علت درد دندان پوسیدگی خود دندان است. پوسیدگی دندان ممکن است در مناطقی ایجاد شود که با چشم معمولی نمی‌توان آن را مشاهده کرد. پوسیدگی دندان به دلیل باکتری های دهان مخصوصاً استرپتوکوکوس موتانس ایجاد می شود. با استفاده ازمسواک ، خمیردندان و دهانشویه به جنگ پوسیدگی دندان بروید.

۲- بیماری لثه : بیماری لثه بر اثر باکتری های دهان ایجاد می شود. این باکتری ها باعث التهاب لثه می شوند. با گسترش التهاب به بافت‌های نگهدارنده دندان، ممکن است دندان نسبت به فشار حساس شود. حتی با تماس دندان مقابل درد شدیدی احساس می‌گردد.

با رعایت بهداشت دهان از طریق استفاده از مسواک ، خمیردندان ، نخ دندان و دهانشویه می توان از این بیماری پیشگیری کرد. به بهداشت دهان می توان روند پیشرفت آن را کند و به حالت سلامت برگرداند.

۳- شکستگی دندان : براساس اعمال فشار ناگهانی بر روی دندان مانند فشار وارده از سنگ‌های کوچک و یا هسته آلبالو ، اعصاب دندان دچار آزردگی می‌شود. در این موارد با گذشت زمان به مرور درد برطرف می‌شود. در صورتی که فشار وارده بر روی دندان زیاد باشد ممکن است ترک ایجاد گردد. در این موارد ممکن است درد دائمی هم وجود داشته باشد. چاره چنین دندانی معمولاً کشیدن است.

۴-  حساسیت دندان : گاهی حتی با معاینه دقیق، هیچیک یک از دلایل فوق را برای دردهای دندانی نمی‌توان یافت. در این گونه موارد بر اثر حساسیت عاج دندان نسبت به خوراکی‌ های شیرین ، ترش ، گرم و سرد درد دندان احساس می‌شود.

۵- عوامل غیر دندانی : بعضی از ناراحتی‌ های روحی روانی و مشکلات قلبی ممکن است باعث ایجاد دردهای دندانی شوند.