بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال چیست و چه علامت هایی دارد؟

بیماری پریودنتال (پریودونتیت)

بیماری پریودنتال یا پریودونتیت عبارت است از التهاب شدید بافت های نگهدارنده دندان. این التهاب که توسط باکتری های دهان ایجاد می شوند، در مراحل اولیه به لثه محدود می شود و علائمی مانند قرمزی لثه، و گاهی خونریزی خفیف دارد که به آن ژنژویت (Gingivitis) می‌گویند. با گسترش التهاب به استخوان ، در این بافت تخریب آغاز می گردد و اگر درمان نشود ممکن است در نهایت به لقی و کشیده شدن دندان منتهی گردد.

علائم بیماری پریودنتال

۱- قرمزی و خونریزی ‌لثه بر اثر مسواک زدن، نخ دندان و گاز زدن میوه‌جات

۲- تورم لثه و وجود رگه های خون در آب دهان تخلیه شده

۳- بوی بد دهان و احساس مزه بد

۴- لقی دندان

۵- وجود جرم دندان (البته در بعضی موارد)

جلوگیری از ایجاد بیماری پریودنتال

رعایت بهداشت دهان و دندان مشتمل بر مسواک، خمیردندان، نخ دندان، دهانشویه ضد میکربی، استفاده از آکواجت، و همچنین دوبار مراجعه در سال به دندان‌پزشک باعث پیشگیری از بیماری لثه می شود.

درمان

۱-همراه با شروع درمان پریودونتیت لازم است اقداماتی که در بالا برای جلوگیری از ایجاد پریودنتیت ذکر شد آغاز شود.

۲-جرم گیری ، برساژ، و آموزش بهداشت پایه اصلی در تمام بیماری‌های لثه از جمله بیماری پریودونتیت است.

۳- در مواقعی که تخریب استخوان شدید است جراحی ‌لثه الزامی است.

۴- جهت تقویت روند درمان، ممکن است دارو تجویز شود.

شیوع بیماری پریودنتال

در بین بیماری های دهان و دندان ، پوسیدگی دندان در رتبه اول و پریودنتیت در رتبه دوم جهان قرار دارد. در ایالات متحده آمریکا ، ۳۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت به این بیماری مبتلا بوده، ۱۰ درصد از کل جمعیت نیز به نوع پیشرفته آن مبتلا هستند. شیوع این بیماری مانند بقیه بیماریها، در مناطق غیر برخوردار بیشتر است. در بعضی از مناطق مانند اسرائیل، یمن، آفریقای شمالی، جنوب آسیا و ناحیه مدیترانه شیوع بیماری پریودنتال بیشتر از اتحادیه اروپا است.