عفونت قارچی

عفونت قارچی یا کاندیدیازیس باعث سوزش دهان در افراد دارای پروتز می شود

عفونت قارچی یا کاندیدیازیس چیست؟

عفونت قارچی کاندیدیازیس در نتیجه قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس ایجاد می‌شود. نام دیگر این بیماری دهانی، برفک است. نشانه این بیماری، لکه‌های سفید بر روی نقاط مختلف دهان، مخصوصاً روی زبان است. این بیماری ممکن است نشانه‌های دیگری به همراه داشته باشد از جمله زخم دهانی و اشکال در بلع.

درمان این بیماری، استفاده ازداروهای ضد قارچ مانند ‌کلوتریمازول و نیستاتین است. در شش در صد نوزادان با سن کمتر از یک ماه و همچنین در ۲۰ درصد از  افراد مبتلا به ایدز و همچنین ۲۰ درصد از افرادی که تحت شیمی‌ درمانی قرار دارند، کاندیدیازیس دیده می‌شود.

قارچ کاندیدا ساکن طبیعی بدن انسان است و جزء فلور طبیعی بدن و دهان محسوب می شود. این میکروارگانیسم بیشتر در مناطقی از جمله پوست، دهان و دستگاه گوارش زندگی می‌کند . اما رشد آن به دلیل رشد سایر میکرب‌ها از جمله باکتری ها و همچنین سیستم دفاعی بدن محدود می‌شود و قدرت بروز پیدا نمی‌کند.

درمان عفونت کاندیدیازیس

با مصرف آنتی‌ بیوتیکها، باکتری‌ ها که رقبای کاندیدا هستند از بین می‌روند و شرایط برای رشد و نمو کاندیدا فراهم می‌شود. در بین بیماران دندان‌ پزشکی، افرادی که از پروتز ( مخصوصاً دندان مصنوعی ) استفاده می‌کنند، ممکن است قارچ کاندیدا بر روی دندان مصنوعی تکثیر یابد و باعث سوزش و قرمزی مخاط دهان و زبان بیمار شود. در این موارد داروی نیستاتین تجویز می‌شود.

این دارو در ظرف‌های کوچک شیشه‌ ای در داروخانه به فروش می‌رسد. بر روی ظرف شیشه ای نیستاتین، علامتی وجود دارد که باید آب جوشیده خنک شده را تا این علامت به داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و پس از بستن در ظرف، آن‌ را به شدت تکان دهید. روزانه سه بار، یک قاشق غذاخوری از این محلول رادر دهان بچرخانید و سپس قورت دهید یا به بیرون بریزید.

راه دیگر ، استفاده از دهانشویه زینک و هیدروژن پراکساید پایادنتال است. دهانشویه را در دهان بچرخانید و تتخلیه کنید. یک بار دیگر در حالی که دندان مصنوعی در دهان است دهان را شستشو دهید تا سطح پروتز هم ضدعفونی شود

در تهیه این نوشته از مقاله روبرو استفاده شده است                                            ⇐   Candidiasis