آفت دهان شبیه تبخال است

تبخال را با سایر زخمهای دهانی از جمله آفت دهان اشتباه نگیرید

تبخال  (Cold Sore =Herpes Labialis) نوعی عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است  که  با انتقال ویروس به  لب، معمولا  تاول های کوچکی ایجاد می گردد. بهبود زخم های این بیماری معمولا ۲-۳ هفته  به طول می انجامد، اما ویروس تبخال به صورت نهفته در شاخه عصب صورتی (فاسیال) باقی می ماند و چند وقت یک بار (معمولااز یک تا ۱۲ بار در یک سال)، باعث ایجاد زخم تبخال می‌ گردد.

در ۵ تا ۱۰ روز اول بیماری، التهاب مخاط دهان و ‌لثه ایجاد می‌ شود. نشانه‌ های دیگر بیماری سردرد، احساس تهوع ، سرگیجه ، زخم‌های دردناک ، تب و گلو درد هستند.

زخم‌های دهانی ناشی از تبخال ممکن است با آفت دهان اشتباه گرفته شود. بعد از سپری شدن چهار روز ازشروع عفونت، تاول های تبخال ترکیده ، مایع آن خارج می‌ گردد که در این مرحله امکان واگیری دیگران وجود دارد که لازم است اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش عفونت به نواحی دیگر بدن از جمله چشم و ناحیه تناسلی انجام شود.

چون در این دوره امکان انتقال عفونت به دیگران وجود دارد بنابراین از تماس نزدیک با همسر و دیگران باید پرهیز شود. بیماری تبخال به ندرت بافت‌های دهان را درگیر می کند، اما در موارد نادر علاوه بر ایجاد تاول در لب، باعث زخم در لثه‌ها و کام میگردد.

بعضی عوامل مانند استرس ، اشعه خورشید ، آفتاب سوختگی ، تب ، کم آبی بدن ، تحریکات پوست لب، پریود زنانه ، درمان های جراحی و دندان پزشکی و خال کوبی لب ، باعث فعال شدن بیماری می گردد.

درمان تبخال معمولاً با داروهای خوراکی و موضعی ضد ویروسی انجام می گیرد. در یک پژوهش که در شش قاره انجام گرفت،  مشخص گردید ۳۳% مردان و ۲۸ % زنان دو تا چند بار در طول یک سال به زخم تبخال مبتلا می‌ شوند.

در تهیه این نوشته از مقاله روبرو استفاده شده است ⇐ Herpes Labialis