وبلاگ اختصاصی دکتر علیرضا طالبیان

جراح دندانپزشک نظام پزشکی 67843

وبلاگ اختصاصی دکتر علیرضا طالبیان

دکتر طالبیان
وبلاگ اختصاصی دکتر علیرضا طالبیان جراح دندانپزشک نظام پزشکی 67843

تشخیص و درمان بیماری های دهان - اجزای نرمال دهان

پاپیلای فولی ایت

1- پاپیلاهای فولی ایت (Foliate Papillae) / لوزه زبانی (Lingual Tonsils)

تعریف:پاپیلاهای فولی ایت برجستگی های کوچک واقع در خلف کناره های چپ و راست زبان هستند. این پاپیلاها که با اپیتلیوم پوشیده شده‌اند، کراتین ندارند و بنابراین نرم‌تر هستند و در احساس چشایی نقش دارند. آن‌ها معمولاً دوطرفه هستند و گاهی اوقات ظاهر کوچک و غیرقابل توجهی دارند و گاهی دیگر برجسته هستند. به دلیل موقعیت مکانی خاصی که دارند گاهی اوقات به دلیل افزایش حجم، ممکن است به اشتباه به عنوان تومور یا بیماری‌های التهابی شناخته شوند. جوانه های چشایی، روی مخاط سطح آن‌ها پراکنده شده‌اند. ترشحات غدد سروزی زبان باعث تمیز شدن آنها می شود.

اما لوزه‌های زبانی یک مجموعه از بافت‌های لنفاوی هستند که در عقب زبان قرار دارند. این بافت‌های لنفاوی شامل گره‌های لنفاوی غنی از سلول‌های سیستم ایمنی هستند. مانند دیگر بافت‌های لنفاوی، کار لوزه‌های زبانی جلوگیری از عفونت‌هاست. این لوزها شامل لنفوسیت‌های B و T است که هنگام برخورد با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر با لوزها فعال می‌شوند. لوزه های زبانی مانند سایر توده های لنفوییدی ممکن است بر اثر التهاب یا عفونت موضعی دچار هایپرپلازی و درد شوند.

در بعضی مواقع بر اثر التهاب، پاپیلاهای فولی ایت بزرگ می‌شوند و به رنگ قرمز در می‌آیند. حتی ممکن است بر اثر فشار دردناک باشند. در چنین شرایطی این عارضه را باید با کارسینوما تشخیص افتراقی داد. در صورتی که به کارسینوما مشکوک بودیم باید بایوپسی انجام شود.
التهاب پاپیلای فولی ایت عارضه جدی و خطرناکی نیست مگر اینکه به تومور مشکوک باشیم. به همین دلیل به بیمار آرامش روحی داده میگوییم جای نگرانی نیست.

همراه با مدیریت بیمار باید به دنبال علت و درمان آن بگردیم. در صورتی که این التهاب به دلیل تحریک مکانیکی از جمله دندان تیز ایجاد شده باشد باید تیزی و ناهمواری‌های دندان را برطرف نماییم.
اما اگر این عارضه به دلیل التهاب دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد شده باشد بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهیم.

لوزه زبانی

اتیولوژی : پاپیلاهای فولی ایت و لوزه های زبانی جزء اجزا نرمال دهان محسوب می شوند.

درمان : به درمان نیازی نیست.

پروگنوز : گاهی اوقات اینکلوژن سیست هایی که به عنوان سیست های لنفواپیتلیال معروف هستند پاپیلاهای فولی ایت و لوزه های زبانی را درگیر می کنند. این سیست ها خوش خیم هستند و با جراحی ساده برداشته می شوند.

تشخیص افتراقی : اسکواموس سل کارسینوما


موضوعات مرتبط: بیماری های دهان
برچسب‌ها: کارسینوما , پاپیلا , جوانه های چشایی , لوزه

تاريخ : جمعه بیست و پنجم اسفند ۱۴۰۲ | 15:52 | نویسنده : دکتر طالبیان |

عفونت دندان عقل

آپلود عکس

عفونت دندان عقل همواره سوالاتی را در ذهن متبادر می نماید که مهمترین سوال‌ها در باره علائم و نشانه‌ها و روشهای درمانی به شرح زیر می‌باشند:

1.مهم ترین دلیل عفونت دندان عقل چیست؟

مهمترین دلیل که می توان ذکر کرد رویش نابجای آن است. اما اگر دندان عقل بدون مشکل هم رویش یابد، باز دندانپزشک ترجیح می‌دهد که آن را در طول زمان تحت نظر داشته باشد. در واقع این گونه عفونت یکی از معمول‌ترین نشانه‌های دندان عقل نهفته و نیمه نهفته است.درد ناشی از عفونت دندان عقل در بیشتر موارد شدید است. اگر عفونت درمان نشود به ایجاد عوارض بزرگ تری منجر می‌شود. هر کسی که به عفونت دردناک دندان عقل مبتلا شده باشد به شما این جمله را خواهد گفت : تا می‌توانید به عفونت دندان عقل مبتلا نشوید.

2.دندان عقل به چه دردی می‌خورد؟
حقیقت این است که ما واقعاً به دندان های عقل نیازی نداریم. به همین دلیل است که دندان‌پزشکان معمولاً برای جلوگیری از عفونت دندان عقل پیشنهاد کشیدن آن را می‌دهند. ممکن است شما بپرسید که اگر به دندان عقل نیاز نداریم چرا در دهان ما رویش می‌یابد؟ باستان شناسان ‌معتقدند که رژیم غذایی انسان‌های اولیه را ریشه گیاهان، حبوبات، خشکبار، و گوشت تشکیل می‌داده است. به همین دلیل به دندان‌های جونده مانند دندان عقل، بیش از ما نیاز داشته اند.از آنجایی که رژیم غذایی انسان در عصر حاضر نرم تر شده است دیگر نیازی به این موهبت تکاملی نداریم. نکته دیگر این است که هرچه از تکامل انسان می‌گذرد اندازه فک پایین و بالا به مرور در حال کوچکتر شدن است. به همین خاطر دندانهای عقل در عصر حاضر به صورت نابجا رویش می یابد و چاره‌ای جز کشیدن آن‌ها وجود ندارد.

3.آیا باکتری های دهان در عفونت دندان عقل (پری کرونیت) نقش دارند؟

دندان عقل موقعی نهفته می‌شود که در پشت دومین دندان آسیای بزرگ نتواند در محل مناسب ‌رویش یابد. در شرایطی که دندان عقل نیمه نهفته شود، باکتری‌های دهان به راحتی می‌توانند به نواحی عمق تر لثه نفوذ کنند و در آنجا باعث ایجاد التهاب شوند که معمولاً آن را پری کرونیت (Pericoronitis) می‌نامند. در بعضی موارد درمان پری کرونیت کمی مشکل می‌شود چون بر روی آن لایه ای از لثه به نام اوپرکولوم قرار دارد. زیر اوپرکولوم محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها محسوب می‌شود. درمان پری کرونیت تا زمانی که این لایه از روی دندان برداشته نشود به سختی انجام می‌گیرد.

4.نشانه‌ها و علایم عفونت دندان عقل کدام است؟

دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان رویش می‌یابد که معمولاً بین سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رخ می‌دهد. متأسفانه فک بالا و پایین فضای کافی برای رویش سومین دندان آسیای بزرگ (دندان عقل) را ندارند. در نتیجه، مشکلاتی مانند زیر ممکن است بروز کند. رویش دندان عقل به سمت زبان و لپ، رویش ناکامل، گیر افتادن در زیر لثه و استخوان. هر یک از این عوارض می‌توانند باعث این گونه عفونتها شوند. عفونت دندان عقل هنگامی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها در بین دندان و لثه ‌ای که روی آن را می‌پوشاند، رشد یابند. نشانه‌ها و علایم پری کرونیت معمولاً شامل درد، تورم، گرم شدن ناحیه تورم و حتی تب و بیحالی است. در بعضی از موارد عفونت دندان عقل به سرعت گسترش می‌یابد و به نواحی زیر چشم و یا گردن منتشر می‌شود. در چنین مواردی ممکن است به تزریق آنتی‌بیوتیک و یا بستری در بیمارستان نیاز باشد. بنابراین پری کرونیت را جدی بگیرید و از مراجعه به دندانپزشک غافل نشوید.

5.روش غیر جراحی در درمان عفونت دندان عقل چیست؟

اگر به تازگی درد در ناحیه دندان عقل شروع شده باشد، درمان‌های غیر تهاجمی یا آسان به شرح زیر است. استفاده از مسکن، آنتی‌بیوتیک، دهانشویه یا غرغره با آب نمک ولرم. از گرم کردن پوست صورت پرهیز کنید چون باعث انتشار عفونت به سمت پوست صورت می‌شود. روش غیر تهاجمی مخصوصاً برای افرادی که به بیماری‌هایی مانند اختلالات خونریزی مبتلا هستند، مفید است. در صورتی که این درمان‌ها نتیجه‌بخش نباشد، روش جراحی آخرین انتخاب است.

6.روش جراحی در درمان عفونت دندان عقل چیست؟

از این روش می‌توان برای پیشگیری این مشکل و عوارض آن مانند درد و تورم استفاده کرد. اگرچه جراحی ترسناک به نظر می‌آید، اما می تواند از بسیاری از مشکلات ناشی از پری کرونیت جلوگیری کند. در مواردی که روش غیر تهاجمی بی‌فایده است ، تنها راه چاره استفاده از روش جراحی است. در این روش تمام مقدمات لازم پیش‌بینی می‌شود تا مشکلات و ناراحتی‌ها به حداقل برسد. در بعضی از موارد برای جلوگیری از وارد شدن صدمات به استخوان فک، آن را دو یا سه قسمت می کنند. با این کار برداشتن از استخوان به حداقل می رسد. آیا شما نگران خونریزی هستید، باید بدانید با بخیه‌های محکم می‌توان جلوی خونریزی را گرفت. تجویز دهانشویه و داروهای مسکن می تواند درد بعد از عمل را به حداقل برساند. استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک از عفونی شدن ناحیه جراحی ممانعت به عمل می‌آورد. یکی دیگر از عوارض جراحی، کبودی پوست است. کبودی به دلیل پخش شدن لخته‌ خون در بعضی از مناطق زیر پوست ایجاد می‌شود. نکته دیگر درباره جراحی این است که جراحی دندان عقل بالا راحت تر و عوارض ناشی از آن کمتر است. علت این موضوع این است که سختی استخوان فک پایین از بالا بیشتر است و دندان عقل را محکم‌تر احاطه میکند. لذا حین جراحی، تروما و ضربه بیشتری متحمل می شود. در نتیجه، مشکلات و عوارض بیشتر و شدیدتری گریبان‌گیر آن خواهد شد. به ما بپیوندید.


برچسب‌ها: کشیدن و جراحی دندان , دهانشویه , دندان عقل

تاريخ : شنبه سیزدهم اسفند ۱۴۰۱ | 18:29 | نویسنده : دکتر طالبیان |

جراحی دندان عقل نهفته

جراحی_دندان_عقل_نهفته

جراحی دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته اگرچه وحشتناک به نظر می‌رسد، درد و مشکلات ناشی از جراحی به مراتب کمتر از درد و مشکلات دندان عقل نهفته است. در حقیقت بیش از ۵۰% دندان های عقل به روش جراحی یا غیر جراحی کشیده می‌شوند. کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل نهفته جزء وظایف دندانپزشکان عمومی و یا جراحان فک و صورت است.

روش جراحی

پس از بی‌حسی با انجام یک برش به دندان عقل نهفته دسترسی ایجاد شود. ممکن است لازم باشد استخوانی که بر روی دندان عقل نهفته قرار دارد با دستگاه برش برداشته شود.

وقتی جراح به دندان عقل دسترسی پیدا کرد تصمیم می گیرد که آیا باید دندان عقل را چند تکه کند یا نه. تقسیم دندان به چند بخش، باعث کاهش صدمات وارده به فک می شود.

بعد از خارج کردن دندان عقل در محل برش چند بخیه زده می‌شود. اگر از نوع غیرقابل جذب باشند لازم است بعد از یک هفته بخیه‌ها کشیده شوند. اما در صورتی که قابل جذب باشند نیازی به کشیدن ندارند و بعد از چند هفته محو می شوند.

پس از جراحی ممکن است خونریزی بند نیاید که در این صورت باید دندانپزشک خود را مطلع کنید. در صورتی که برای شما دارو تجویز شده باشد به موقع و سر وقت آن‌ها را مصرف کنید.

استفاده از کمپرس یخ در روز جراحی و کمپرس گرم در روز های بعد به کاهش تورم و درد کمک می کند.در چند روز اول باید از رژیم غذایی نرم استفاده کنید تا به محل جراحی فشاری وارد نشود.

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از جراحی

از فردای جراحی می‌توانید از روش معمول بهداشت دهان خود استفاده کنید. مخصوصاً موقع مسواک زدن مراقب باشید زخم جراحی آسیب نبیند. از دستگاه‌های کمکی مانند آکواجت برای بالا بردن سطح بهداشت دهان و دندان خود می‌توانید استفاده کنید. با نشت خونابه از محل زخم، باکتری های دهان فعال شده، ترکیبات موجود در خونابه را به مواد بد بو تبدیل می کنند. همچنین ممکن است مزه بدی احساس کنید که برای برطرف کردن این دو مشکل، از دهانشویه دارای زینک و پراکسید هیدروژن می توانید کمک بگیرید.

دهانشویه نویان با دارا بودن زینک و پراکسید هیدروژن، علاوه بر خنثی کردن ترکیبات بد بوی تولید شده توسط باکتری ها، با کاهش تعداد آن ها باعث ارتقا بهداشت دهان می شود.


موضوعات مرتبط: کشیدن و جراحی دندان ، دهانشویه ، دندان عقل
برچسب‌ها: رعایت بهداشت دهان , جراحی , دندان عقل نهفته , دهانشویه نویان

تاريخ : سه شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ | 1:15 | نویسنده : دکتر طالبیان |

رفع بوی بد دهان با ماست

رفع_بوی_بد_دهان_با_ماست

ماست یکی از انواع لبنیات محبوب است که در اکثر سفره های ایرانی یافت می شود. این فراورده حاوی املاح و پروتئین های شیر است و به همین دلیل متخصصین تغذیه مصرف آن را توصیه می کنند.

بوی دهان عمدتاً به دلیل میکروب‌های دهان مخصوصاً روی زبان ایجاد می شود. این میکروب ها با تجزیه پروتئین های موجود در دهان ترکیبات گوگرد داری تولید می کنند که بسیار بدبو هستند. سولفید هیدروژن ، متیل مرکاپتان و دی متیل سولفوکساید از مهمترین این ترکیبات هستند.

بر اساس یک پژوهش ژاپنی، راه حل کاهش بوی دهان ممکن است در قفسه لبنیات فروشگاه ها محل یافت شود. در این تحقیق مشخص شد که جیره غذایی دارای 3 اونس (تقریباً 90 گرم) ماست بدون شکر، با حمله به باکتری های زبان، بوی دهان را کاهش می دهند. چون این باکتری ها ترکیبات خوراکی ها را تجزیه کرده، گازهای بدبویی تولید می کنند، باعث افزایش بوی بد دهان می شوند. شرکت کنندگان در این پژوهش بعد از 6 هفته مصرف ماست نشان دادند که غلظت هیدروژن سولفاید دهانشان تا 80 درصد کاهش یافته است.

همانطور که در بالا ذکر کردیم این گاز دارای گوگرد است. بر اساس گزارش موسس کلینیک اختصاصی بوی دهان، حدود 70 درصد از بدبویی دهان به این گاز مربوط است.

رعایت بهداشت دهان سهم مهمی در سلامت دهان و خوشبویی دهان دارد. با 2 بار در روز مسواک زدن، 1 بار نخ دندان کشیدن، 1 بار روی زبان را تمیزکردن و 2 بار دهانشویه کردن، می توانید باکتری های دهان را کنترل کرده ، ترکیبات بد بوی آنها را، خنثی کنید.

برای معاینه سالیانه دندانپزشکی برنامه داشته باشید تا آخرین اخبار درباره نقش خوراکی های شیرین، داروها و غیره را از دندانپزشک تان بشنوید.


موضوعات مرتبط: بوی دهان
برچسب‌ها: خوشبو کردن دهان , سلامت دهان

تاريخ : سه شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ | 1:7 | نویسنده : دکتر طالبیان |

خشک شدن دهان چگونه ایجاد می شود؟

خشک_شدن_دهان_چگونه_ایجاد_می_شود

خشک شدن دهان چگونه ایجاد می شود؟

خشک شدن دهان بر اثر کاهش یا فقدان بزاق دهان ایجاد می شود. هر شخصی کم و بیش خشکی دهان را تجربه می کند. خشکی دهان را اصطلاحاً گزروستومی می نامند. این مشکل در مواقعی که عصبی هستید ، تحت فشار روانی قرار دارید ، داروهای خاصی مصرف می کنید و یا درمان های خاصی برای شما انجام می شود ایجاد می گردد.

وظایف بزاق دهان

یک انسان بالغ بین 1 تا 1.5 لیتر بزاق تولید می کند. شاید تا به حال در این باره فکر نکرده باشید که بزاق نقش مهمی در سلامت انسان بازی می کند. بزاق خواص زیادی برای انسان دارد.

  • نقش گوارشی بزاق این مایع حاوی آنزیم های گوارشی است که به هضم مواد غذایی کمک می کنند. بخشی از گوارش مواد غذایی در دهان انسان آغاز می شود که این آنزیم ها آغاز کننده گوارش هستند.
  • نقش گفتاری بزاق به راحت صحبت کردن کمک می کند. این موضوع را افرادی که بر اثر ترس از صحنه و یا سخنرانی به خشک شدن دهان مبتلا می شوند، تایید می کنند.
  • مهار پوسیدگی بزاق به پاک شدن سطوح دندانی از خرده های مواد غذایی کمک می کند و از این طریق پوسیدگی دندان را مهار می کند.
  • تثبیت اسیدیته دهان ترکیباتی در بزاق به نام بافر وجود دارد که وظیفه آنها تنظیم اسیدیته بزاق و دهان است. این ترکیبات با خنثی سازی قلیا و اسید وارد شده به محیط دهان سعی می کنند تا میزان اسیدیته بزاق به شدت کم یا زیاد نشود و بین ۶ تا ۷ ثابت بماند.
  • کمک به حس چشایی جوانه های چشایی فقط در مجاورت آب می توانند مزه غذاها را برای شما ادراک کنند.
  • کمک به بلع غذا همگان می دانند که هر چه مواد غذایی خشک تر باشند بلعیدن آنها مشکل تر است. مخلوط شدن مواد غذایی با بزاق دهان ، در قورت دادن به شما کمک می کند.
  • تامین املاح از دست رفته دندان وقتی دندان در معرض اسیدیته املاح معدنی موجود در بزاق در بازسازی دیواره های دندانی که در آنها پوسیدگی های اولیه ایجاد شده اند کمک شایانی می کنند.

نشانه های خشک شدن دهان

در صورتی که خشکی دهان موقتی نباشد و به طور دائم به این عارضه مبتلا باشید ناراحتی و مشکلات دهانی برای شما ایجاد می کند. خشکی مخاط دهان سبب آسیب پذیری آن نسبت به التهاب وعفونت می شود. با کم شدن بزاق و حذف خاصیت تمیز کنندگی بزاق ، پوسیدگی دندان و سایر مشکلات بهداشتی دهان افزایش می یابد.

پیشگیری و درمان

معاینات دوره ای دندان پزشکی را جدی بگیرید. اطلاعات مربوط به دارو های مصرفی خود را به دندانپزشک ارائه نمایید. با ارائه اطلاعات مناسب و صحیح ، دندان پزشک می تواند علت خشک شدن دهان را بیابد.

مصرف مایعات ، مزمزه کردن آب یا مکیدن آب نباتهای بدون قند را افزایش دهید. دندانپزشک یا پزشک ممکن است برای شما بزاق مصنوعی و یا مرطوب کننده های دهانی تجویز کند تا محیط دهان شما مرطوب باقی بماند. استفاده از تنباکو را کنار بگذارید. کافئین ، الکل و نوشابه های گازدار را محدود کنید.

چون خشک شدن دهان میزان پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد ، بهداشت دهان خود را به نحو احسن رعایت کنید. 2 بار در روز مسواک بزنید. برای تمیز کردن نواحی که مسواک به آنها دسترسی ندارد ، روزانه یکبار از نخ دندان و یا سایر تمیز کننده های بین دندانی استفاده کنید.


موضوعات مرتبط: خشکی دهان ، بزاق
برچسب‌ها: خشکی دهان , بزاق , گزروستومی

تاريخ : سه شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ | 1:1 | نویسنده : دکتر طالبیان |

8راه طبیعی و خانگی برای سفید کردن دندان ها

سفیدکردن-دندان

سفید کردن دندانها یکی از روشهای زیباسازی دندانها است چون سفیدی دندان سهم مهمی در زیبایی صورت دارد. همه می دانند دندان های سفید باعث زیبایی چهره و لبخند می شوند و تاثیر گذاری شما را بر دیگران افزایش می دهد.

شاید شما جزء افرادی هستید که نمی خواهید وقت تان در مطب دنداپزشکی صرف سفید کردن دندان های تان شود و یا اینکه قصد دارید با کمترین هزینه دندانهایی سفید و زیبایی داشته باشید. شاید هم برای سفید کردن دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کردید اما او به دلیل حساسیت دندان هایتان اجرای درمانهای دندانپزشکی را به صلاح شما نمیداند. پس مطالب زیر را به دقت مطالعه کنید تا با روش های طبیعی سفید نگهداشتن دندانها آشنا شوید.

نخ-دندان-و-سفید-کردن-دندان

۱-بهداشت دهان و دندان
راهی مطمئن برای حفظ سفیدی دندان های شما است. این روش امتحان خودش را به خوبی پس داده و بی دردسر ترین روش است. مسواک و خمیردندان لکه ها را از روی دندان های شما پاک میکند. خمیردندان های سفید کننده با دارا بودن ترکیبات موثرتر، سفید کردن دندان ها را سریعتر و بهتر انجام می دهند. نخ دندان با پاک کردن سطوح بین دندانی مانع از تجمع پلاک و مات شدن سطوح بین دندان های شما می شود. به این ترتیب دندان ها براق تر به نظر می آیند.

بهداشت دهان ودندان

۲-شستشوی دهان با روغن کنجد
این تکنیک در طب سنتی هندوستان ریشه دارد. و به این ترتیب است که به مدت ۲۰ دقیقه باید یک قاشق غذاخوری روغن مانند روغن کنجد، نارگیل و یا زیتون را در دهان گذاشته بچرخانید. با این روش بخشی از میکروب های دهان و ترکیبات تولیدی آنها از دهان خارج می شوند. ساختار این ترکیبات به گونه ای است که قابلیت حل شدن در روغن را دارند. کم شدن تعداد میکروب های دهان باعث می شود که بیماری های دهان کاهش یابد. همچنین پلاک باکتریال کمتری بر روی دندان ها تشکیل می شود. دندان بدون پلاک باکتریال براق تر به نظر میرسد.

شستشوی-دهان- با- روغن-کنجد

۳-جوش شیرین
شستشوی دندان ها با جوش شیرین (بیکربنات سدیم) باعث کنده شدن لکه ها و سفید کردن دندان ها می شود. احتمالاً استفاده از خمیردندان های حاوی بیکربنات سدیم نتیجه بهتری حاصل می کند.

شستشوی_دهان_با_جوش_شیرین

۴-سیب، توت فرنگی و آناناس
مالیک اسید موجود در سیب به بزاق کمک می کند تا اسید ها را از روی دندان پاک کند. در آناناس ترکیبی به نام بروملین وجود دارد که در ساخت خمیردندان استفاده می شود. این خمیردندان ها به سفیدی دندان کمک می کنند. بعضی ها معتقدند که خوردن توت فرنگی باعث سفیدی دندان می شود. در پژوهشی مشخص شد که مسواک کردن با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین تاثیری در سفید کردن دندان ها ندارد. نکته منفی در باره توت فرنگی این است که اسید سیتریک موجود در آن باعث تضعیف لایه خارجی دندان (مینا) می شود.

سفید_کردن_با_میوه_ها

۵- آب اکسیژنه (هیدروژن پراکساید) و سفید کردن دندان ها
از آب اکسیژنه می توان برای مصارف خانگی از جمله سفید کردن لباس، ضدعفونی و نظافت منزل استفاده کرد. بدون تردید این ترکیب می تواند باعث سفیدشدن دندانها شود. در پژوهشی مشخص شد که ژل ۶ درصد آب اکسیژنه بعد از گذشت ۲ هفته میتواند باعث سفید کردن دندان شود. اما آب اکسیژنه ارزان قیمتی که شما از داروخانه میخرید محلول رقیق شده ای است که تاثیرات جزیی دارد.

هیدروژن_پرواکساید

۶-سرکه سیب و سفیدکردن دندان ها
می گویند غرغره کردن سرکه سیب قبل از مسواک زدن به از بین بردن باکتریها و لکه ها ی دندان ها کمک می کند. متاسفانه هیچ مطالعه ای این ادعا را تایید نمی کند. در حالی که می توانید به عنوان چاشنی سالاد خود از مزه آن لذت ببرید از سرکه سیب انتظار نداشته باشید که دندان های شما را سفید کند.

سرکه_سیب_و_سفیدکردن_دندان_ها

۷-زرد چوبه
ادویه ای زرد و تلخ که به عنوان طعم دهنده شناخته میشود. همچنین رنگ طبیعی که میتواند پارچه شما را از رنگ سفید به رنگ طلایی روشن تبدیل کند. می گویند زردچوبه می تواند دندان های تیره را به مروارید سفید تبدیل کند. اما هیچ تحقیق جامعی در این باره صورت نگرفته است.

زردچوبه-و-سفیدی-دندان

۸-مراقب آنچه می خورید باشید
یک ریال پیشگیری ارزش یک تومان درمان را دارد. مواد غذایی شامل انواع توت ها و نوشیدنی های تیره مانند قهوه ،شراب قرمز و نوشابه میتوانند باعث لکه دار شدن دندان های شما شوند. البته شما مجبور نیستید آنها را کاملا از برنامه غذایی خود حذف کنید. به میزان مطلوب و به اندازه می توانید از خوردن آنها لذت ببرید. و پس از آن دهان خود را با آب شستشو دهید تا تاثیر آنها روی دندان های شما کمتر باشد.

برای محافظت از مینای دندان بهتر است ۳۰ دقیقه پس از صرف غذا صبر کنید سپس مسواک بزنید. جویدن و کشیدن تنباکو نیز می تواند باعث ایجاد لکه بر روی دندان های شما شود. بنابر این یکی از راه های سفید نگه داشتن دندان ها کاهش استفاده از بعضی از خوراکی ها و نوشیدنی ها است.


موضوعات مرتبط: سفید کردن دندان ها
برچسب‌ها: سلامتی دندان ها , لبخند , زیبایی دندان ها , شستشوی دهان

تاريخ : سه شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ | 0:49 | نویسنده : دکتر طالبیان |

عفونت لثه چیست و چگونه ایجاد میشود

عفونت_لثه

عفونت لثه اگرچه شیوع زیادی ندارد، درصورتی‌که به موقع درمان نشود می‌تواند به مشکلات جدی منتهی گردد. بیشتر ما سعی می‌کنیم دندان‌ها و لثه ‌های خود را سالم نگهداریم، اما اگر به روش صحیح این کار را انجام ندهیم با عفونت لثه مواجه خواهیم شد.عفونت هنگامی شکل می‌گیرد که باکتری‌ها به مراکزی در بدن نفوذ کرده تکثیر یابند.

در محیط دهان عفونت لثه هنگامی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها به درون شیار ‌لثه نفوذ کنند.شیار ‌لثه فضایی پاکتی شکل بین ‌لثه و دندان است که معمولاً عمقی معادل یک میلی‌متر دارد. باکتری های دهان به راحتی می‌توانند به درون شیار لثه نفوذ کرده، تکثیر یابند. در هنگام مسواک زدن نوک موهای مسواک به داخل این شیار نفوذ کرده آنجا را تمیز می‌کند. در صورتی که این اتفاق نیفتد، باکتری‌های تجمع یافته درون شیار ‌لثه ترکیباتی تولید می‌کنند که باعث تخریب سلول‌های کف شیار لثه و افزایش عمق آن می‌گردند.

در این حالت که بیماری اتفاق افتاده است، نام شیار لثه به پاکت پریودنتال (Periodontal Pocket) تغییر می‌یابد. در واقع پاکت پریودنتال نوعی شیار لثه عمیق است. هر چقدر عمق شیار لثه اضافه شود تمیز کردن آن مشکل‌تر می شود و عفونت لثه گسترش می‌یابد تا به استخوان برسد. با تخریب استخوان نگهدارنده دندان، بیمار متوجه لقی دندان می‌شود. اگر عفونت لثه درمان نشود استخوان اطراف ریشه دندان به قدری تخریب می‌شود که چاره‌ای جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند.

رابطه بین بیماری لثه و عفونت لثه

تعجب‌آور است که تقریباً ۵۰ درصد از بزرگ سالان در کشور آمریکا دارای التهاب لثه هستند. اما تنها ۵ تا ۱۵ درصد از آن‌ها به فرم‌های شدید و پیشرفته بیماری ‌لثه به نام پریودونتیت (Periodontitis) مبتلا می‌شوند. علت این است که این بیماران در مراجعات ‌دوره ای به دندانپزشک متوجه بیماری لثه خود می شوند و با رعایت دستورات دندانپزشک از گسترش این بیماری جلوگیری می‌کنند.

درمان عفونت لثه

با مراجعه به دندانپزشک علاوه بر اجرای درمانهایی مانند جرمگیری و برساژ برای شما دهانشویه و خمیردندان نیز تجویز می شود. یکی از دهانشویه های موثر بر بیماری های لثه دهانشویه PAYADENTAL است. برای مشاهده انواع محصولات برطرف کننده عفونت لثه به فروشگاه مراجعه کنید.


موضوعات مرتبط: بیماری های لثه
برچسب‌ها: درمان عفونت لثه , بیماری لثه , التهاب لثه , پاکت پریودنتال

تاريخ : سه شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ | 0:11 | نویسنده : دکتر طالبیان |

انواع دهانشویه

انواع_دهانشویه

انواع دهانشویه موجود در بازار کاربردهای اختصاصی دارند و اگر قصد استفاده از دهانشویه را دارید لازم است اولاً نیاز خود و در مرتبه بعدی ترکیبات سازنده آن را در نظر بگیرید تا انتخاب شایسته ای انجام دهید.

دهانشویه کار درستی را انتخاب کنید

اگر قصد دارید دهانشویه را به برنامه بهداشتی روزانه تان اضافه کنید ، باید از منافع و کارکردهای آن اطلاع داشته باشید. برخی از دهان شویه ها دارای فلوراید هستند و در کاهش پوسیدگی کمک می کنند و برخی نیز ضدعفونی کننده هستند و مانع از تشکیل پلاک دندانی می شوند و بعضی نیز بوی دهان را رفع می کنند. با مراجعه به بازار با گزینه های زیادی روبرو می شوید اما با عنایت به نیاز خود و مزه محصول مجبور هستید یکی از انواع دهانشویه را خریداری کنید. بهترین دهانشویه آن است که عوارض جانبی آن ، سلامت دهان و دندان شما را به مخاطره نیندازد. برای انتخاب بهترین محصول ، معیارهای زیر را در نظر داشته باشید

انواع دهانشویه

الکل خوب است یا بد؟

الکل در بعضی دهانشویه ها به میزان کم یا زیاد (تا 26 درصد) وجود دارد. اگر مقدار زیادی از دهانشویه اتفاقی و یا به قصد خودکشی خورده شود می تواند مشکل ساز شود. اگر قصد انتخاب دهانشویه برای تمام اعضا خانواده را دارید و بچه مدرسه ای در خانواده شما وجود دارد بهتر است از انواع دهانشویه بدون الکل خریداری کنید. الکل عوارض زیادی دارد که برای اطلاع از آنها به سایت دکتر علیرضا طالبیان مراجعه نمایید.

حساسیت

در بعضی دهانشویه ها ترکیباتی وجود دارد که باعث ایجاد درد در دندانهای حساس می شوند. این ترکیبات حتی ممکن است باعث درد و سایر مشکلات در مخاط لثه و کل دهان شود. دهانشویه های غیر الکلی کمترین تحریک برای لثه و مخاط دهان را دارند. در برخی دهانشویه ها برای کاهش تحریکات مخاطی از عصاره گیاهانی مانند آلوئوورا و بابونه استفاده می شود.

کنترل پلاک دندانی

اگر در نظر دارید که دهانشویه شما علاوه بر خنثی سازی بوی دهان در کنترل پلاک دندانی به شما کمک کند از دهانشویه زینک پایادنتال استفاده کنید. اگر درباره انتخاب نوع دهانشویه تردید دارید ، سوالات خود را ازطریق ارسال دیدگاه در پایین صفحات وبسایت برای کارشناس علمی ارسال فرمایید.


موضوعات مرتبط: دهانشویه
برچسب‌ها: دهانشویه زینک پایادنتال , پلاک دندانی , دهانشویه بدون الکل

تاريخ : سه شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ | 0:6 | نویسنده : دکتر طالبیان |

درد دندان و حساسیت های قبل یا بعد ترمیم  و پرکردن دندان

رکردن_دندان

آیا پرکردن دندان باعث دردناک شدن آن می شود؟

اگر تاکنون به پوسیدگی دندان مبتلا شده باشید ، احتمالاً درد در ناحیه دندان و لثه را تجربه کرده اید. صرف نظر از این که پوسیدگی کم یا زیاد باشد حتما به دندانپزشک تان مراجعه کنید چون ممکن است به ترمیم دندان نیاز داشته باشید.

ترمیم دندان برای تسکین درد دندان

معمولی ترین روش تسکین درد ناشی از پوسیدگی ، ترمیم دندان است . در زیر خلاصه ای از مراحل ترمیم را ملاحظه می کنید :

  • بی حسی دندان : در اولین مرحله ، دندانپزشک دندان شما را بی حس می کند. البته بعضی از ترمیم های سطحی نیز بدون تزریق بی حسی قابل انجام است.
  • برداشتن پوسیدگی ها : قبل از ترمیم دندان ، تمام بخش های پوسیده عاج و مینای دندان برداشته می شود.
  • ترمیم دندان : در این مرحله دندان پزشک با قرار دادن مواد ترمیمی ، بخش های از دست رفته دندان را بازسازی می کند. دندان های جلویی صرفاً با مواد همرنگ دندان و دندان های عقبی با آمالگام و یا با مواد همرنگ دندان ترمیم می شوند.

حساسیت پس از ترمیم دندان

با انجام ترمیم دندان، دردهای ناشی از پوسیدگی کاهش می یابد. اما پس از ترمیم هم ممکن است برای مدتی دندان به تحریکات مخصوصاً سرما حساس باشد. حساسیت پس از ترمیم دندان رویدادی معمولی است که بیشتر افراد آن را تجربه می کنند. برخی از علل ایجاد چنین دردهایی عبارتند از:

  1. حساسیت دندان : دندانهایی که به تازگی ترمیم شده اند نسبت به خوراکی ها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس هستند.
  2. ترمیم های شکسته یا لق شده : ممکن است بر اثر ایجاد ترک و یا شکستگی در ماده ترمیمی ایجاد شود. اگر بر روی ترمیم دندانهای خود شکستگی و یا ترک مشاهده کردید، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز ترمیم تعویض شود.
  3. واکنش حساسیتی به ترمیم دندان : مواد ترمیمی همرنگ دندان و آمالگام ممکن است در بعضی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کنند. قبل از ترمیم دندان اگر سابقه چنین حساسیت هایی را داشته اید ، آن را به پزشک خود گوشزد نمایید.

تسکین درد ناشی از ترمیم دندانها

برای کاهش درد ناشی از ترمیم دندان بهتر است از خوراکی ها و نوشیدنی های داغ یا سرد پرهیز کنید. همچنین ، برای رفع چنین دردهایی خمیردندان های تخصصی به بازار عرضه شده است. استفاده از چنین محصولاتی در کنار اجتناب از سرما و گرما درد پس از ترمیم را کاهش می دهد. در صورتی که درد دندان پس از چند روز روند کاهشی پیدا کرد شرایط طبیعی محسوب می شود و نیازی به مراجعه به دندانپزشکی وجود ندارد. اما اگر برای تسکین درد دندان مجبور هستید از مسکن استفاده کنید با دندان پزشک خود تماس بگیرید.


موضوعات مرتبط: پوسیدگی دندان ، ترمیم های دندانی ، پرکردن دندان
برچسب‌ها: ترمیم دندان , حساسیت دندان , پوسیدگی دندان , بی حسی دندان

تاريخ : دوشنبه سوم بهمن ۱۴۰۱ | 23:59 | نویسنده : دکتر طالبیان |

تمیز کردن زبان عادت خوب و بهداشتی است

مزایای-استفاده-از-تمیزکننده_های-زبانی

تمیز کردن زبان عادت خوب بهداشتی است

تمیز کردن زبان عادتی بهداشتی است که مکمل مسواک ، نخ دندان و خمیردندان محسوب می شود. بر اساس برآورد یکی ازمقالات علمی ، سطوح دندان ها حدود۲۰ درصد از کل سطح دهان را تشکیل می دهند. بنابراین تمیز کردن این سطوح تنها باعث حذف ۲۰ درصد از باکتری های دهان می شود و ۸۰ درصد بقیه دست‌ نخورده باقی می‌ماند. حتی اگر روزانه ۲ تا ۳ بار مسواک بزنید باکتری های چسبیده به سایر نقاط دهان مخصوصاً زبان به راحتی پس از مسواک می توانند بر روی دندان‌ها جمع شوند.

پس چه باید کرد؟

سطح روی زبان بسیار چین خورده و دارای فرورفتگی های فراوان است. بر روی این سطح بسیار بزرگ، باکتری ، وبروس و قارچ های فراوانی رشد و نمو می کنند که عامل بیماری های بسیاری هستند مانند بوی دهان ، پوسیدگی دندان ، التهاب لثه و تبخال.

اگر روی زبان به طور روزانه پاک شود در واقع با بسیاری از بیماری ها مبارزه شده است.

بر اساس گزارش پژوهشگران علت عمده ایجاد بوی دهان باکتری های موجود بر روی زبان است. بنابراین تمیز کردن زبان نقش مهمی در کاهش بوی دهان دارد.

افراد مبتلا به بوی‌دهان باید مراجعه مستمر به دندانپزشکی داشته باشند. دندانپزشک می تواند بخشی از علل ایجاد بوی بد دهان مانند بیماری لثه ، خشکی دهان یا سایر بیماریهای مشابه را پیدا کند. رعایت بهداشت دهان باعث جلوگیری از ابتلا به التهاب لثه می شود. حفرات دندان های پوسیده نیز محل تجمع باکتری و ایجاد بوی دهان است. با انجام درمان های دندانپزشکی می‌توان از این مشکلات پیشگیری کرد.

بهداشت دهان و دندان ها نقش مهمی در کنترل بوی بد دهان دارد. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که روزانه دو بار مسواک بزنید، بین دندان های خود را روزانه یک بار با نخ دندان تمیز کنید و روزانه یک بار روی زبان خود را با زبان پاک کن تمیز کنید.

افرادی که پروتزهای دندانی مانند دندان مصنوعی دارند باید شبها پروتز را از دهان خود خارج کنند. باکتری های دهان بر روی پروتز به سرعت رشد می کنند وعلاوه بر ایجاد بوی دهان، باعث بدبو شدن خود پروتز می شوند.

اگر پروتز شما دارای اجزای فلزی است و نگران ایجاد خوردگی بر روی آن هستید، پروتز خود را درون یک کاسه آب قرار دهید و ۳ قطره ماده عفونی کننده وایتکسبه آن اضافه کنید. اما اگر پروتز کامل دارید می توانید به جای آب از محلول دهانشویه استفاده کنید. محلول دهانشویه باعث از بین بردن میکروب های چسبیده به پروتز و گندزدایی آن می شود. همچین ترکیبات بد بوی چسبیده به آن را خنثی می کند.


موضوعات مرتبط: زبان
برچسب‌ها: تمیز کردن زبان , مسواک , نخ دندان , خمیردندان

تاريخ : دوشنبه سوم بهمن ۱۴۰۱ | 23:51 | نویسنده : دکتر طالبیان |
        مطالب قدیمی‌تر >>