5 می

17 بیماری شایع دهان زبان دندانها و فک

.rd-thumb{display: none;}

17 بیماری شایع دهان در این اسلایدر توضیح داده می شود که عبارتند از : تبخال ، برفک ، زبان مودار سیاه ، آفت دهان ، لکوپلاکیا ، لیکن پلان ، زبان جغرافیایی ، سرطان دهان ، سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ، لب پریدگی دندان ، آمالگام تاتو ، ژنژویت ، پریودونتیت ، سوختگی آسپرین ، حفره دندانی ، آبسه دندانی و تغییر رنگ دندان .

تبخال

تاول های تبخال بر خلاف آنچه مشهور است بر اثر تب ایجاد نمی شود ولی تب می تواند زمینه ساز و آغازگر آن باشد. ویروس ایجاد کننده تبخال معمولاً از طریق بوسه، ظرف مشترک یا سایر تماس های نزدیک منتقل می شود. کرم ها و پمادهایی که بدون نسخه پزشک از داروخانه می توان تهیه کرد درد تبخال را کم کرده بهبود آن را تسریع می کند. اما در موارد تکرار شونده مراجعه به پزشک لازم است.

برفک

برفک نوعی بیماری قارچی است که توسط کاندیدا آلبیکانس ایجاد شده ، نوزادان و کودکان و همچنین سالمندان به آن دچار می شوند. قارچ در بعضی شرایط قدرت بروز و رشد بیشتری می یابد از جمله تضعیف سیستم ایمنی ، مصرف آنتی بیوتیکها ، دیابت و داروهای استنشاقی کورتونی . اگر در استفاده از زبان پاک کن دقت نشود ممکن است به زخم شدن روی زبان بیانجامد .

زبان مودار سیاه

این بیماری بدون درد موقعی ایجاد می شود که برجستگی های روی زبان (پاپیلا) بلند می شوند و باکتری هایی که بر روی آنها رشد می کنند قیافه سیاه رنگی به آنها می دهند. در این مواقع ممکن است این عارضه ایجاد شود: مصرف آنتی بیوتیک ها، بهداشت دهانی ضعیف، سیگار کشیدن، نوشیدن چای و قهوه زیاد و کاهش ترشح بزاق. معمولاً با مسواک زدن و استفاده از تمیز کننده زبان این بیماری برطرف می شود اما در مواقعی به داروهای ضد قارچ نیاز است.

آفت دهان

هنوز علت زخم های کوچک دردناک دهان شما مشخص نشده است اما عواملی مانند افزایش حساسیت ، عفونت ، هورمون ها ، استرس و کمبود ویتامین ها می توانند زمینه ساز آفت باشند. زخم های آفتی که بر روی زبان ، لپ و لثه ها دیده می شوند یک تا دو هفته طول می کشند. آفت های وسیع و ماندگار را می توان با تجویز دارو و کرم های موضعی درمان کرد.

لکوپلاکیا

لکوپلاکیا نوعی واکنش به برخی عوامل مانند زبری دندان ، پروتزهای دندانی لق ، کشیدن سیگار و استفاده از محصولات تنباکو غیر کشیدنی است. این ضایعات سفید رنگ معمولا بدون درد هستند و با مالش پاک نمی شوند. لکو پلاکیا ممکن است پیش سرطانی هم باشد. هر گونه ضایعات یا تغییرات ماندگار به بررسی های دندانپزشکی نیاز دارد.

لیکن پلان

ضایعات توری مانند سفید یا برجستگی های قرمز براقی که در سطح داخل لپ یا بر روی زبان ایجاد می شوند ممکن است لیکن پلان باشند. کسی نمی داند علت آنها چیست. ضایعات کوچک معمولاً به درمان نیاز ندارند. در صورتی که دردناک و یا زخم دار باشند به تجویز دارو (خوراکی و موضعی) نیاز دارند. لیکن پلان های مزمن شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. لیکن پلان ممکن است به پوست بدن ، پوست سر ، ناخن ها و ناحیه تناسلی حمله کنند.

زبان جغرافیایی

نوعی بیماری فک به نام سندروم مفصل گیجگاهی فکی نامگذاری شده است و با درد شدید در فک  صورت گوش یا گردن همراه است.  این سندروم بر اثر فشار دادن دندانها به یکدیگر  دندان قروچه یا ضربه و آسیب ایجاد می شود  اما نتایجی یکسان دارد درد  سردرد  سرگیجه و حتی اشکال در بلع غذا.  درمان این سین این سندروم عبارتند از گرمای مرطوب ، گارد دهانی ، تجویز دارو و در بعضی موارد جراحی.

سرطان دهان

اگر با علائمی از جمله موارد زیر مواجه شدید به سرطان شک کنید : زخم دهانی که برطرف نمی شود ، بیحسی در دهان ، اشکال در چفت شدن دندانهای فکین ، اشکال در صحبت کردن و یا بلع ، بیحسی در صورت و گردن . عوامل متعددی ممکن است باعث سرطان شوند از جمله سیگار کشیدن ، مکیدن تنباکو ، مصرف زیاد الکل ، زیر آفتاب ماندن های طولانی و سابقه خانوادگی سرطان . معتقدند که پاپیلوماویروس می تواند باعث ایجاد سرطان شود. نگذارید که ترس مانع از مراجعه شما به پزشک شود

سندرم مفصل گیجگاهی فکی

بیماری فکی به نام سندرم مفصل گیجگاهی فکی ممکن است باعث ایجاد درد شدید در فک ، صورت ، گوش ، یا گردن شود. مواردی مانند به هم فشردن دندانها ، دندان قروچه ، و آسیب دیدگی باعث ایجاد این مشکل می شود. در بیشتر موارد فشارهای زیاد باعث پاره شدن دیسک مفصلی و یا سایش کندیل (سر) استخوان فک پایین می شود. نشانه های آن عبارتند از : درد ، سردرد ، گیجی و حتی اشکال در بلع . درمان این مشکل نیز استراحت ، حرارت مرطوب ، گارد دهانی ، تجویز دارو و در بعضی موارد جراحی است.

لب پریدگی دندان

گاز زدن یخ یا شیرینی جات سفت ، فشار دادن دندانها به یکدیگر ، دندان قروچه و حتی رساندن سرما و گرمای متوالی می‌توانند به لب پریدگی دندان منجر شود. لب پریدگی های دندان که در حد لایه خارجی دندان باشد فاقد درد است اما شکستگی هایی که به لایه زیرین دندان ( عاج دندان ) می رسد، به درد و یا آسیب های دائمی به دندان منجر می شود. برای پیشگیری از آسیب های احتمالی با دندانپزشک خود مشورت کنید ، او با انجام ترمیم های همرنگ دندان و در مواردی که آسیب وسیعی به دندان وارد شده باشد با روکش دندان به شما کمک خواهد کرد.

آمالگام تاتو

آیا تا به حال پس از درمان های دندانپزشکی لکه های خاکستری رنگ را بر روی بافت نرم دهان  خود دیده اید؟ این لکه ها آمالگام تاتو نام دارند و بر اثر نفوذ ذرات بسیار ریز آمالگام ( نوعی ماده ترمیمی دندان ) به بافت نرم دهان ایجاد می شود. اگر لکه های خاکستری رنگ تغییر رنگ داد و یا بزرگتر شد دیگر نمی‌توان آن را آمالگام تاتور نامید در این موارد حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.

بیماری لثه

زمانی که لثه دچار بیماری می شود باکتری های موجود در پلاک دندانی بر روی لبه لثه تجمع پیدا می کنند. اولین مرحله بیماری لثه التهاب لثه یا ژنژیویت نام دارد. علائم این بیماری معمولا قرمزی لبه لثه ، تورم و خونریزی محدود از لثه است. با رعایت بهداشت دهان و دندان میتوان از بیماری لثه جلوگیری کرد. کشیدن سیگار رژیم غذایی نامتعادل ( دارای مقادیر زیاد شیرینی و ترشی ) و استرس می تواند به تشدید بیماری کمک کند.

پریودونتیت

پیشرفت بیماری ژنژویت به بیماری پریودنتیت یا بیماری پریودنتال منتهی می شود.  پیشرفت التهاب لثه در بیماری پریودنتال  باعث ایجاد تحلیل لثه و پاکت پریودنتال می شود.در پاکت پریودنتال باکتری ها و مواد بسیار ریزغذایی تجمع می یابند که ممکن است به تشکیل عفونت و آبسه دندان منتهی شود. رفع بیماری لثه با تخریب استخوان اطراف دندان همراه است که یکی از دلایل اصلی کشیده شدن دندان در بزرگسالان محسوب می شود. در عکس بالا تخریب استخوان به صورت نواحی سبز رنگ نشان داده شده است. در صورت مشاهده تحلیل لثه و استخوان به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از این عارضه جلوگیری گردد.

سوختگی آسپرین

آیا تا به حال برای تسکین درد دندان داروی آسپرین یا سایر مسکن ها را بر روی دندان یا لثه کنار دندان گذاشته اید؟ با انجام این کار شما منتظر کاهش درد دندان هستید اما در همین حال ، اسید موجود در قرص آسپرین لکه سفید رنگی بر روی لثه یا لپ شما ایجاد می کند. پیشگیری از سوختگی آسپرین آسان است ، تنها کاری که باید انجام دهید قورت دادن قرص مسکن است. درمان سوختگی آسپیرین گذشت زمان است این سوختگی ها معمولا حداکثر تا دو هفته التیام پیدا می کند.

حفره دندانی ، آبسه دندانی و تغییر رنگ دندان

با استفاده از مسواک ، نخ دندان و معاینه منظم دندانپزشکی می توان از ایجاد حفره در دندان ( در عکس بالا حفره دندانی به صورت ناحیه قرمز رنگ در دندان مشاهده می شود) ، آبسه دندانی و تغییر رنگ دندان جلوگیری کرد. عفونت دندانی ( که در عکس بالا در دایره کوچکتر قابل مشاهده است) ممکن است که به سایر نواحی صورت و حتی جریان خون گسترش یابد. در این موارد با درد دندان ، گوش درد یا درد موقع باز کردن دهان مواجه خواهید بود که باید هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

بوی دهان

بیشتر موارد بوی دهان را باکتری های موجود در دهان ایجاد می کنند. با عدم استفاده از مسواک ، خرده های بسیار ریز مواد غذایی در اطراف دندان جمع می‌شوند و به این ترتیب با افزایش فعالیت باکتری ها بوی دهان ایجاد می شود. بوی دهان طولانی یا مزه بد دهان ممکن است در نتیجه تنفس دهانی ، خشکی دهان ، پوسیدگی دندان ، بیماری لثه یا دیابت ایجاد شود. با روش های زیر می توانید با بوی بد دهان مبارزه کنید؛ مسواک زدن دندان ها ، تمنیز کردن بین دندانها با نخ دندان ، تمیز کردن روی زبان ، ضدعفونی کردن کل دهان با دهانشویه موثر مانند PAYADENTAL ، جلوگیری از خشک شدن دهان و پرهیز از غذاهای  دارای پیاز و سیر خام.  اگر با استفاده از دهانشویه ضد بوی دهان از میزان بوی بد کاسته نشد حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

التهاب موقت پاپیلا های زبان

در بعضی مواقع پاپیلاهای روی زبان دچار بیماری و التهاب میشوند و قد می کشند. این مشکل بعد از گذشت چند روز خود به خود از بین می رود. علت آن هنوز مشخص نشده است اما حدس زده می شود که نوعی واکنش به گاز گرفتن زبان و یا بعضی غذاها باشد. برای برطرف شدن آن نیازی نیست کاری انجام دهید اگرچه اسپری های بی حسی دهانی ممکن است باعث کاهش درد آنها شود.

منبعی برای مطالعه بیشتر :Oral Health & Mouth Problems17